EUR-medewerkers mogen voor dienstreizen onder 700 km niet meer met vliegtuig

Vanaf 1 januari jl. mogen medewerkers van de Erasmus Universiteit Rotterdam niet meer het vliegtuig nemen voor dienstreizen onder de 700 kilometer. Als de treinreis langer dan 8 uur duurt mag wel gevlogen worden. Vanaf 1 januari jl. mogen medewerkers van de Erasmus Universiteit Rotterdam niet meer het vliegtuig nemen voor dienstreizen onder de 700 kilometer. Als de treinreis langer dan 8 uur duurt mag wel gevlogen worden.

EUR-medewerkers mogen voor dienstreizen onder 700 km niet meer met vliegtuig

Duurzaamheidsmanager Mariecke van der Glas en wetenschapper Shirley Nieuwland zijn blij dat de nieuwe richtlijn er is, aldus een artikel op de website van de universiteit.

Ambitieus duurzaamheidsdoel

De universiteit heeft een ambitieus duurzaamheidsdoel: CO2-neutraal zijn in 2024. Mobiliteit is de grootste uitstoter. Meer dan een kwart (26%) van de totale uitstoot werd in 2019 (het laatste jaar zonder lockdown en reisverboden) veroorzaakt door dienstreizen per vliegtuig en maar 0,09 procent door dienstreizen per trein.

Lees ook: U laat mogelijk korting liggen!

Veel winst te behalen

“Medewerkers pakken minder vaak de trein en een treinrit veroorzaakt veel minder uitstoot dan een vlucht. Daar is dus veel winst te behalen”, aldus Mariecke van der Glas, programmamanager Duurzaamheid.

Door de coronacrisis werd minder gereisd. De uitstoot van dienstreizen daalde in 2020 naar 16%. “Het is onze ambitie om dit blijvend terug te dringen. De coronacrisis heeft ook laten zien dat reizen vaak helemaal niet nodig is en dat videobellen vaak een oplossing kan zijn.”

Lees ook: Mobiliteit van werknemers

Het had van mij nog ambitieuzer gemogen”

Shirley Nieuwland, onderzoeker op het gebied van duurzaam toerisme, is blij met het nieuwe reisbeleid. Maar dit is een eerste stap, geeft ze aan in het artikel: “Het had van mij nog ambitieuzer gemogen. Tot 700 km is Londen, Parijs en Berlijn. Dat zijn zulke korte stukjes. Niemand zou hier naartoe moeten vliegen. Vorig jaar zou ik een conferentie in Praag hebben. Met twee treinen ben je daar in minder dan 12 uur. Dat is goed te doen. Als je verschil wilt maken, moeten we deze reizen nog meer promoten.”

Lees ook: Reiskostenvergoedingen moeten per 1-1-2022 opnieuw in kaart worden gebracht

bron: website EUR.

Personeelsalaris-vakdag-2022

Verloonde uren: een casus

Verloonde uren: een casus

De berekening van verloonde uren kan complex zijn. Van belang is wat jij als werkgever contractueel met je werknemer bent overeengekomen.

Zo maak je jouw bedrijf CSRD-proof

Zo maak je jouw bedrijf CSRD-proof

Vanaf 2024 zijn grote bedrijven verplicht te rapporteren over de milieu- en sociale impact van hun organisatie. Wat zijn de gevolgen voor kleinere bedrijven en organisaties?

Stan Rethans: Groene arbeidsvoorwaarden

Stan Rethans: Groene arbeidsvoorwaarden

Stan Rethans is voorzitter Kennisgroep cao van de Belastingdienst. Geregeld vertelt hij wat hij tegenkomt in zijn vakgebied. Deze keer over groene arbeidsvoorwaarden. Rethans schrijft zijn columns op persoonlijke titel.

Het novembernummer van Salaris Magazine is er!

Het novembernummer van Salaris Magazine is er!

Salaris Magazine nr. 9 is verschenen. Wat kunt u lezen in dit nummer? De cover story gaat deze keer over de nieuwe pensioenwet, waarvan de beoogde inwerkingtredingsdatum inmiddels is verschoven naar 1 juli 2023. Het artikel gaat over de hoofdlijnen van het wetsvoorstel.

Handreiking vaste reiskostenvergoeding

Handreiking vaste reiskostenvergoeding

Wanneer mag je een vaste onbelaste reiskostenvergoeding betalen en hoe bepaal je de hoogte hiervan? Dat lees je in deze handreiking.

Nieuwe wet moet voor reductie van de CO2-uitstoot van zakelijk verkeer zorgen

Nieuwe wet moet voor reductie van de CO2-uitstoot van zakelijk...

Zakelijk verkeer is een van de belangrijkste bronnen van CO2-uitstoot. De regering wil daarom dat werkgevers inzichtelijk maken wat hun bijdrage daaraan is. Een nieuwe wet die dat verplicht stelt gaat vermoedelijk in 2023 in.

Thuiswerken anno 2022

Thuiswerken anno 2022

Met ingang van 2022 kan een werkgever geen vaste onbelaste reiskostenvergoeding meer geven op basis van het reispatroon van de werknemer van vóór de pandemie. Ook zijn de regels voor een vaste onbelaste reiskostenvergoeding per 2022 (nadelig) gewijzigd. Het goede nieuws is dat de werkgever met ingang van 2022 een onbelaste vergoeding kan geven van 2 euro per thuiswerkdag. Tijd voor een update.

Klimaatbudget als cao-afspraak. Consequenties en fiscale aspecten

Klimaatbudget als cao-afspraak. Consequenties en fiscale aspecten

Onlangs is bij Achmea een nieuwe cao afgesloten, met de opvallende afspraak dat elke medewerker een klimaatbudget ter beschikking krijgt. Wat houdt zo'n klimaatbudget in en is het een gewenste eigentijdse arbeidsvoorwaarde? En wat zijn de fiscale consequenties?

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.