Veel bedrijven nog onvoldoende voorbereid op hybride werken

Bedrijven zijn niet voorbereid op de structurele verschuiving naar hybride werken en moeten meer doen om verantwoorde, gepersonaliseerde en ervaringsgerichte werkplekken te creëren, zo blijkt uit recent onderzoek van JLL.

Veel bedrijven nog onvoldoende voorbereid op hybride werken

Het onderzoek toont dat organisaties wereldwijd flexibiliteit willen blijven bieden als het gaat om waar en wanneer mensen werken.

Twee dagen per week niet op kantoor

82% van de organisaties verwacht dat hun werknemers in de toekomst in ieder geval deels op afstand zullen werken. Waarbij ze gemiddeld twee dagen per week niet op kantoor zijn.
Toch heeft 48% van de organisaties in Europa nog geen programma voor de toekomst van werk ontwikkeld waarmee wordt voldaan aan de toenemende eisen en verwachtingen van hun personeel wat betreft flexibiliteit, duurzaamheid en welzijn.

Lees ook: Hybride werken staat steeds vaker in cao’s

88% wil eigen werktijden bepalen

Uit het onderzoek blijkt dat 88 procent van de werkzame bevolking in de toekomst hun eigen werktijden wil kunnen bepalen. Met flexibele en wendbare werkplekoplossingen, geschikt voor werken in externe, hybride en grensoverschrijdende teams, kunnen bedrijven blijven concurreren en talent behouden in de huidige krappe arbeidsmarkt.

‘Hybride werken is niet meer weg te denken en het is nu aan organisaties om flexibel werken in hun werkplekstrategie op te nemen en te optimaliseren,’ aldus Rogier van der Bol, Head of Dynamics bij JLL Nederland.

Lees ook: Initiatiefwetsvoorstel Wet werken waar je wilt ingediend

Wat vinden werknemers belangrijk?

De werknemers van vandaag willen meer:

  • technologie waarmee ze met anderen verbonden kunnen blijven;
  • echt duurzame gebouwen; en
  • werkgevers die hun gezondheid en welzijn vooropstellen.

Uit het onderzoek blijkt ook dat 73 procent van het personeel wil dat hun bedrijf een gezonde levensstijl en welzijn bevordert.

Lees ook: Thuiswerkvergoeding in 5 voorbeelden

Welke gezonde faciliteiten zijn in trek?

Gevraagd naar de drie belangrijkste gezondheidsbevorderende faciliteiten die kantoorwerkers graag op kantoor wensen is het antwoord als volgt:

  • 45% wil ontspanningsruimtes in de werkomgeving;
  • 44% wil een aanbod aan gezond eten en drinken;
  • 41% wil meer buitenruimtes;
  • 37% wil ruimtes voor sociale ontmoeting;
  • 36% wil toegang tot fitness-voorzieningen.

Maar wat is de realiteit?

Maar er is een flinke mismatch tussen deze wensen en het huidige aanbod: slechts zo’n 17% van de respondenten heeft in de huidige werkomgeving toegang tot de drie meeste genoemde voorzieningen.

Lees ook: Vanaf 2022 alleen verplichte arbovoorzieningen gericht vrijgesteld

Werken, samenwerken, ontspannen, opladen

Van der Bol: ‘Organisaties die werkplekken creëren waar het personeel zich naast het werk ook kan ontspannen en zich kan opladen en die hun mensen een veilig, energiek en gemotiveerd gevoel geven, hebben een voorsprong.

Ruimtes voor samenwerking en samenzijn, ontspanning, maar ook gezonde voeding en buitenruimtes bieden werkgevers de grootste kansen om hun personeel optimaal te laten presteren en om talent aan te trekken en te behouden.’

Bron: facto.nl

Veelgestelde vragen over hybride werken

Veelgestelde vragen over hybride werken

Hybride werken is binnen veel (kantoor)organisaties de norm geworden. Maar welke zaken zijn verankerd in wetgeving als het gaat om hybride werken? En wat moet je als werkgever regelen, en wat ligt binnen de verantwoordelijkheid van de werknemer?

Trend: minder flex, meer vast

Trend: minder flex, meer vast

Volgens de recentste cijfers van het CBS zijn er in het eerste kwartaal van 2024 minder flexibele arbeidsrelaties. Daarentegen zijn er meer vaste werknemers én meer zelfstandigen gekomen.

Arbeidskrapte zorgt voor stijgende loonkosten

Arbeidskrapte zorgt voor stijgende loonkosten

Door de aanhoudende arbeidskrapte gebruiken werkgevers financiële middelen in de strijd om personeel te werven. De helft van de werkgevers schaalt nieuwe werknemers hoger in binnen de salarisschaal. En 22 procent betaalt zelfs boven het schaalmaximum.

Nederland Europees koploper thuiswerken

Nederland Europees koploper thuiswerken

Op basis van nieuwe CBS-cijfers blijken Nederlanders meer thuis te werken dan andere Europeanen. Salarisadministrateurs zullen dat merken aan de thuiswerkvergoeding. Hoewel, het aantal thuiswerkende Nederlanders daalt juist licht. In dit artikel leggen we uit hoe dat precies zit.

Wat is de gerichte vrijstelling voor thuiswerkkosten in 2024?

Wat is de gerichte vrijstelling voor thuiswerkkosten in 2024?

Vanaf 2022 mag je aan werknemers een onbelaste vergoeding geven voor thuiswerkkosten. In 2024 geldt een gerichte vrijstelling van € 2,35 per thuisgewerkte dag.

Hoe denkt de salarisadministrateur over thuiswerken?

Hoe denkt de salarisadministrateur over thuiswerken?

De organisatie van het werk van de salarisprofessional is in de laatste jaren flink veranderd. In een reeks artikelen zoomen we in op de resultaten van een onderzoek naar het werk van de salarisadministrateur. Deel 4: thuiswerken ja of nee?

Trends in mobiliteit hebben gevolgen voor salarisadministratie

Trends in mobiliteit hebben gevolgen voor salarisadministratie

Sinds de coronapandemie is het zakelijk ov-gebruik in Nederland sterk veranderd. Dit concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Minder ov-reizen en meer thuiswerken betekent voor de salarisadministrateur werk aan de winkel.

Hybride werken en de WKR: wat je moet weten van de vergoedingen

Hybride werken en de WKR: wat je moet weten van de vergoedingen

Hybride werken is de nieuwe norm. Dit zijn de fiscale implicaties van vergoedingen voor hybride werkgerelateerde kosten binnen de werkkostenregeling (WKR).

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.