Je ziet ze als paddenstoelen uit de grond omhoogschieten langs de Nederlandse straten en snelwegen: de laadpalen. Al of niet in combinatie met eigen zonnepanelen is het voor werknemers over het algemeen nog steeds aantrekkelijk om een elektrische auto van de werkgever ter beschikking te krijgen.
Het financiële voordeel voor de rijders die een elektrische auto ‘in privé’ willen rijden neemt weliswaar sterk af door minder subsidies en een trend naar meer motorrijtuigenbelasting. Maar die lasten behoren bij een ter beschikking gestelde auto tot de werkgeverslasten. Daar heb je als werknemer in elk geval geen hinder van.
Natuurlijk heb je als werknemer wel met de bijtelling privégebruik auto te maken als je de auto ook privé gebruikt en meer dan 500 kilometer aan privékilometers rijdt. Voor elektrische auto’s bedraagt de bijtelling in 2024 16% over de waarde tot € 30.000. En zelfs 22% over het deel van de catalogusprijs boven de € 30.000. In 2025 gaat het eerste deel van de bijtelling naar 17% en in 2026 bedraagt de bijtelling 22% over de volledige catalogusprijs.
De meest gangbare situatie
Maar hoe zit het ook alweer met de laadpaal die de werkgever in veel gevallen bij de woning van de werknemer plaatst? Voor die meest gangbare situatie heeft het plaatsen van een laadpaal voor de werknemer geen fiscale gevolgen. In de bijtelling voor de auto zijn de kosten van het plaatsen van een laadpaal als het ware al verwerkt.
De werkgever mag ook de integrale kostprijs van de elektriciteit aan de werknemer vergoeden. De integrale kostprijs wordt bepaald door de variabele en vaste kosten van de werknemer te delen door het aantal door de werknemer verbruikte kWh. Tot die kosten behoort ook de afschrijving van eventuele zonnepanelen van de werknemer.
Als je als werkgever onder zakelijke voorwaarden afspraken maakt met jouw werknemer over de doorlevering van energie, vindt deze afspraak buiten de loonsfeer plaats en worden er dus geen loonheffingen geheven. Recent heeft de Belastingdienst dit aangegeven. Een werknemer kan binnen zo’n afspraak ook de door eigen zonnepanelen opgewekte energie leveren.
Een kopje koffie of elektriciteit
Iets ingewikkelder is de situatie waarbij een werkgever het aan werknemers toestaat de privéauto op te laden op het werk. Bijvoorbeeld om het gebruik van elektrische auto’s te bevorderen. Het voordeel dat de werknemer geniet is zonder meer loon.
Je kunt je nog wel afvragen of er misschien sprake is van een nihilwaardering nu de laadpaal op de werkplek van de werkgever staat. In plaats van een kopje koffie (nihilwaardering) geniet de werknemer elektriciteit. Het antwoord is echter negatief.
Royale werkgever
De nihilwaardering kan van toepassing zijn als het gaat om een voorziening die in het algemeen is verbonden met de bedrijfsvoering van de werkgever. Bovendien moet het voordeel dan naar algemene maatschappelijke opvattingen door de werknemer niet als loon worden ervaren.
Het is duidelijk dat een werknemer hier een gat in de lucht springt met zo’n royale werkgever. Maar de conclusie luidt dat het absoluut een loonvoordeel betreft. Overigens, het opladen van een elektrische fiets of telefoon bij de werkgever biedt een dermate gering voordeel dat in die situatie geen sprake is van belast loon.
De elektriciteit die de werknemer op deze manier van de werkgever ontvangt telt mee in het reiskostenforfait. Dat betekent dat het loonvoordeel meetelt in de onbelaste kilometervergoeding van € 0,23. Daartoe behoren ook de kosten voor aanpassingen in de meterkast. Als je als werkgever een hogere vergoeding wilt geven, kun je dat meerdere natuurlijk aanwijzen als eindheffingsloon. Denk dan nog wel even aan de gebruikelijkheidstoets.
Recht op opeisen laadpaal
Als werkgever kun je een laadpaal bij jouw werknemer plaatsen die op grond van een besluit van de staatsecretaris geacht wordt deel uit te maken van de terbeschikkingstelling van een auto van de zaak. Soms ziet een werkgever direct af van zijn recht om de laadpaal bij beëindiging van de dienstbetrekking op te eisen. In dat geval is sprake van een verstrekking van de laadpaal. Dan maakt deze geen deel meer uit van de ter beschikking gestelde auto.
Dat betekent dat er op dat moment een nieuw loonvoordeel ontstaat voor de werknemer. Is dat voordeel dan ook direct belast? Het antwoord op die vraag hangt af van een aantal feiten. Als je als werkgever een teruggaafbeding stelde bij de verstrekking van de laadpaal is het vervolgens afzien van die terugvordermogelijkheid, afhankelijk van de waarde van de laadpaal op dat moment, wel een belast voordeel uit dienstbetrekking.
Werknemer is eigenaar geworden
Het is ook mogelijk dat de laadpaal door natrekking eigendom is geworden van de werknemer. Bijvoorbeeld als de laadpaal onderdeel is geworden van het onroerend goed van de werknemer. De werknemer is dan eigenaar geworden van de laadpaal en de terbeschikkingstelling is een verstrekking geworden.
Er is dan geen nieuw heffingsmoment. De leasemaatschappij van de auto kan echter een opstalrecht vestigen op de laadpaal waardoor de leasemaatschappij eigenaar blijft van de laadpaal en natrekking niet plaatsvindt.
Kortom, het laadpalendoolhof vergt fiscaal nogal wat feitenonderzoek. Het is goed als je je als werkgever, maar ook als werknemer goed verdiept in de feiten en de fiscale gevolgen van het plaatsen van een laadpaal bij de eigen woning van de werknemer.